Ми живемо в час надсучасних технологій, коли люди проводять все більше вільного часу в гаджетах, стаючи залежними від них. Молодь зазвичай має кілька сторінок у соціальних мережах, через які розважається, спілкується, навчається, працює... Соціальні мережі, звичайно, мають багато переваг, але варто замислюватися й про їхній негативний уплив.
Одним із неприємних наслідків користування соцмережами є звикання. Це доводять результати соціологічного дослідження в межах міжнародного проєкту «Здоров’я та поведінкові орієнтації учнівської молоді». Кожен четвертий підліток у віці 10–17 років повідомив, що не може думати ні про що, крім моменту, коли буде можливість знову користуватися соціальними мережами.
Соціальні мережі – спосіб комунікації. Більшість опитаних стверджує, що в інтернеті легше познайомитися з кимось або зізнатися у своїх почуттях. Така думка може пробуджувати невпевненість у стосунках, спілкуванні з іншими.
Часте перебування дітей у віртуальному світі відіграє важливу роль у формуванні особистості. Завдання батьків – розповідати чадам про небезпеки й ризики користування соцмережами. До слова, й батьки нерідко потрапляють у пастку віртуального світу. Часто забувають про своїх дітей, приділяють їм менше уваги та часу.
То яке значення відіграють соціальні мережі в нашому житті? Найпопулярнішими соціальними мережами у світі є «Instagram», «Facebook», «WhatsApp», «Telegram», «YouTube» та «TikTok». Так, «Instagram» і «Facebook» уміщують чимало корисної інформації у дописах, фотографіях, відео. Тут можна швидко об’єднатися з іншими задля доброї справи, наприклад, зібрати гроші на лікування дитини. Водночас вистачає й шкідливого контенту: надокучливої реклами, ботів, агресії... «TikTok» використовується переважно молоддю, має більше можливостей для монтажу відео, чим відрізняється від інших соціальних мереж. Той, хто має акаунт у «TikTok», знає, що на цій платформі час тече непомітно. Іноді замість виконання домашнього завдання молодь «зависає» у соцмережі, переглядаючи безконечні відео.
Та чи настільки шкідлива ця соцмережа, чи, можливо, стане у пригоді під час навчання?
Ми вирішили перевірити й пошукали акаунти за хештегами #зно2021, #вступнакампанія2021 ,#онлайнвебінари та ін. З’ясували, що в соцмережі загалом нараховується 408,6 млн опублікованих відео на згадані теми. Чимало публікацій під таким хештегами малоінформативні, користі від них жодної. Це, наприклад, враження або очікування студентів від ЗНО, а також розповіді про досвід складання іспиту, емоції та ін. Нерідко це гумористичні відео для розваги.
Водночас нам удалося відшукати корисні й актуальні акаунти. Так, чимало блогерів зосереджують увагу на школярах і абітурієнтах, які за умов різних нововведень потребують докладної інформації про вступ, ЗНО, ДПА, університети та ін.
Найбільшу кількість підписників за вказаними хештегами мають Сергій Ягодзінський під ніком «i.sophist», Аліна Балбі «baalbi», Вікторія Щербина «vikkkkkks», «zno.natali», «zno.ua», «theschool.ua», «unext.ua», «neon.zno», «zno.ekaterina» та інші. У форматі «запитання-відповідь» з гумором вони розповідають про правила прийому до університетів і коледжів, пояснюють, як підготуватися до ДПА і ЗНО, оприлюднюють дати реєстрації на пробне ЗНО, допомагають створити електронні кабінети, визначити пріоритети, терміни подачі документів до університетів та ін. Ці та інші питання важливі під час вступної кампанії, такі акаунти справді допомагають майбутнім студентам.
Окрім названих користувачів, у «TikTok» є багато інших, які організовують безкоштовні онлайн-вебінари підготовки до ЗНО, відео у форматі тестів, демонструють виконання задач, рівнянь, різні види тестування. Також є офіційні сторінки вищих навчальних закладів, на яких інформують абітурієнтів про вступ, можливості під час навчання.
Отже, корисною чи шкідливою є ця «TikTok» – вибір за нами, бо самостійно обираємо контент для перегляду. Однак потрібно розумно проводити час у цій соцмережі, використовувати її для розвитку, навчання та вчасно зупинятися, щоб жити реальним життям, не віртуальним.
Людмила Майор, Іванна Мондок, студентки відділення журналістики
Фото з сайту ukranews.com, скриншоти аналізованих аккаунтів